Co łączy Martwe Zło i Dr Strange Multiwersum Obłędu

Co łączy Martwe Zło i Dr Strange Multiwersum Obłędu

27 września 2022 Wyłącz przez Skaras

„Dr Strange i multiwersum obłędu” stało się niemal natychmiastowym hitem. Opowieść o wysokim magu, który wraz z poznaną dziewczyną przemierza alternatywne rzeczywistości zarobiła niemal miliard dolarów.

Film ten wyreżyserował znany i ceniony hollywoodzki reżyser Sam Raimi – twórca trylogii o „Spidermania”, która zadebiutowała w 2002 roku.

Ale nie wszyscy pamiętają, że Raimi na początku swej filmowej kariery nakręcił kultowy horror Martwe Zło, oraz jego dwa sequele – „Martwe Zło 2” i „Armię ciemności”.

Wprawne oko w „Dr Strange i multiwersum obłędu” wychwyci niejeden motyw, który Raimi przemycił do blockbustera wprost z serii Martwe Zło. Dziś przyjrzymy się najciekawszym nawiązania do kultowej trylogii.

Materiał ten obejrzysz także na Youtube:

1. Gałki oczne

W „Dr Strange i multiwersum obłędu” na samym początku filmu główny bohater walczy z potworem z innego wymiaru – Gargantosem. Potwór ten wygląda jak gigantyczne oko z mackami. Po tym jak Gargantos wspina się na budynek Dr Strange zabija go wydłubując mu gałkę oczną przy pomocy wyrwanej z ulicy latarni.

Sam Raimi chyba lubi bawić się gałkami ocznymi. Przypomnijmy, że w Martwym Źle 2 w piwnicy została zamknięta Henrietta – żona właściciela, która przemieniła się w demona. Gdy Henrietta próbowała wydostać się z piwnicy przytrzaśnięto jej głowę klapą, a jej gałka oczna wyskoczyła z oczodołu wprost do ust jednej z bohaterek.

2. Księgi

Główny antagonistą w „Dr Strange i multiwersum obłędu” Wanda Maximoff zwana Szkarłatną Wiedźmą używa Księgi Potępionych zwanej „Darkhold”. Księga ta pozwala jej przyzywać demony, a także przenosić swoją jaźń do innych jej wariantów w innych wszechświatach. Co prawda pierwszy raz „Darhold „pojawia się w „Wandavision”, ale to w „Strangu” jej wątek zostaje rozwinięty.

Mroczne księgi stanowią istotny element uniwersum „Martwego Zła„. To właśnie za ich pomocą zostają przyzwane demony z innego świata wprost do chatki w lesie. W pierwszej części księga ta nazywała się „Naturom Demonto”. W kolejnych odłonach już jawnie nazywają ją „Necronomicon Ex Mortis”, co jest nawiązaniem do twórczości Lovecrafta. Tom ten oprawiony jest w ludzką skórę, a stronice zapisane są ludzką krwią. Obie księgi dzielą zbliżony wygląd, a także swoją mroczną zawartość.

3. Bruce Campbell

Sam Raimi i Bruce Campbell są dobrymi przyjaciółmi od lat. Campbell pojawił się w wielu filmach Raimiego, m.in. w trylogii o „Spider-mania”. Kiedy Dr Strange i America przechadzają się ulicą po Ziemi-838 napotykają sprzedawcę hot-dogów, który zaczyna się awanturować. Gra go Bruce Campbell. Co więcej Dr Strange rzuca na niego urok i ten zaczyna okładać się własnymi pięściami.

Jest to oczywiście chołd dla kultowej sceny z Martwego Zła 2, w którym ręka Asha granego przez Bruce’a Campbella zostaje opętana przez złe moce i zaczyna okładać bohatera po twarzy.

4. Złe klony

Na początku trzeciego aktu Dr Strange przybywa do wszechświata, w którym jego wariant doprowadził do zderzenia wszechświatów tym samym je wypaczając i niszcząc. Miejscowy Strange został także spaczony przez Darkhold. Tutaj następuje walka dobrego i złego Strange’a w wielkiej muzycznej bitwie.

Zły klon to częsty motyw w komiksach, ale ten tutaj został zaczerpnięty wprost z trzeciej części „Martwego Zła”: „Armii Ciemności”. W „Armii Ciemności” Ash walczy ze swym złym klonem, który narodził się z mocy ciemności.

5. Zombie Strange

Końcówka „multiwersum obłędu” jest odwróceniem formuły znanej z „Martwego Zła”. Strange używa mocy Darkholdu nie tylko by ujarzmić potępione duchy, ale również by wziąć we władanie swój martwy wariant. To nie tylko popis połączenia klasycznej charakteryzacji z CGI, ale także nawiązanie do sytuacji, gdy ktoś zostaje opętany przez duchy w serii „Martwe Zło”.

Punkt kulminacyjny „multiwersum obłędu” w szczególności przypomina opętanie Asha Williamsa z początku „Martwego Zła 2”. Spójrzcie choćby na charakterystyczne zapadnięte oczodoły martwego Strange’a.

6. Kamera z piekła rodem

W serii „Martwe Zło” operator często używał bardzo dynamicznej i specyficznej pracy kamery. Bohaterowie filmowani byli z dziwacznych, subiektywnych kątów mających wzbudzić poczucie bycia obserwowanym. Charakterystyczne szybkie najazdy na na szczegóły scenografii wzmagały surrealistyczne uczucie sennego koszmaru, a praca kamery brnącej przez las sprawiała wrażenie jakby obraz widziany był oczyma samych deaditów.

Wszystkie te sztuczki Sam Raimi zastosował ponownie w Drze Strengu. Widać to w wielu scenach jak choćby podczas walki ze Szkarłatną Wiedźmą w Kamar-Taj, gdy ta zostaje uwięziona w lustrze i próbuje się wydostać przez lśniące powierzchnie.

Inną optyczną sztuczką w „Martwym Źle” było wykrzywianie obrazu mające na celu odrealnienie konkretnej sceny. Podobny zabieg wykorzystano, gdy Strange został otruty przez Barona Mordo.

7. Oldsmobile

Sam Raimi nie byłby sobą, gdyby nie użył w swym filmie starego dobrego Oldsmobile Delta 88. Był to pierwszy samochód Sama Raimiego, którym ten jeździł do liceum. Wykorzystał go zatem jako pojazd, który Ash J. Williams przyjechał do chatki w lesie w „Martwym Źle”. W „Armi ciemności” natomiast samochód ten przeniósł się z Ashem do średniowiecza.

W „Dr Strange i multiwersum obłędu” możemy zobaczyć Oldsmobile Delta 88 przemalowanego na taksówkę unoszącego się w powietrzu we wszechświecie po kolizji.

Zobacz również